Broby´s gamla sanatorium

Rebecka och therese hämtade mig vid halv sex kanske, då körde vi mot broby för att besöka broby´s gamla sanatorium.
det byggdes som sagt i början på 1900-talet och där var ett gammalt barnhem där med.
plus tjernobylläger en liten bit därifrån.
jag har googlat lite nu och hittat info från tjernobyllägret senast 1996 så vet inte om det fortfarande pågår men vi hittade en massa teckningar på andra språk.

jag och therese gick runt och fotade lite.
skrämde upp varandra haha :P
therese ville in i en byggnad men varken jag eller rebecka vågade itne.
sen körde vi runt lite, mot knislinge, sen vinslöv & sist hem till hässleholm, eller ja, hem för mig.

ska snart lägga upp bilderna så ni får se.
det var helt klart jättefint och det är sjukt tråkigt att dom bara låter det stå och förfalla.
dom kunde restaurerat det lite och gjort guidade turer och tjänat pengar på det?
eller gjort om till nytt sjukhus.

som orups sjukhus där jag hade praktik, det är också ett gammalt sanatorium emn med lite nybyggt.
vi har haft fyra olika sanatorium i skåne så hur kan man låta dom stå och förfalla?
för det i broby är helt klart ett jättefint gammalt sanatorium.
vad jag hört sist är det en gammal dansk som köpt upp det och ingen vet vad han har planerat med det förutom att bygga bostäder där, vilket är en ganska dålig idé om det nu spökar där som alla säger
men, jag antar att det kostar en del.


bilder kommer strax!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0